Muistan lukeneeni jostain ennenkin, että taloustieteilijä John Maynard Keynes ennusti jo vuonna 1930, että 2000-luvulla pääoman, elintason ja tuottavuuden kasvu ja teknologinen edistys ovat luoneet tilanteen, jossa kaikkien ihmisten perustarpeet saadaan tyydytettyä kolmen tunnin työpäivillä tai 15 tunnin työviikoilla. No, Keynesin vision tuottavuuden ja pääomien kasvun rajat on jo saavutettu (joskin hyödyt jakautuvat hyvin eriarvoisesti), mutta työaika ei vain vähene. Mistä kiikastaa? Sitä talous- ja yhteiskuntatieteilijät usein tutkivatkin.
James Suzmanin kirja työn historiasta (suom. Ilkka Rekiaro) lähtee liikkeelle tästä samasta havainnosta tai ristiriidasta. Elämme yltäkylläisyyden maailmassa, mutta miksi silti teemme enemmän työtä kuin koskaan aiemmin? Suzman on antropologi ja työskentelee Cambridgen yliopistolla ja antropologisessa ajatushautomossa, joten hänen näkökulmansa on aivan valtavan laaja, ja hän lähtee jäljittämään ihmisen ja työn historiaa aivan homo sapiensin alkumetreiltä.
Nykyhetken näkövinkkelistä työtä hallitsee taloustieteellinen ajattelu: työ määritellään tarpeiden ja mielihalujen tyydyttämiseen tähtääväksi toiminnaksi, ja ekonomistien mukaan me olemme rationaalisia olentoja, joiden kirouksena on monenlainen kyltymätön nälkä, joten tuloksena on nk. niukkuusongelma (halut ovat rajattomia, resurssit rajallisia). Monien teollisuusmaiden asukkaiden ihmiskuvassa ihminen on siis itsekäs ja rationaalinen olento, joka tavoittelee aina lisää materiaa ja aina parempaa elintasoa.Heti kun näitä premissejä
pysähtyy ajattelemaan, törmää kuitenkin ongelmiin. Antropologi-Suzman
esimerkiksi tietää, etteivät kaikki ihmisyhteisöt kärsi samoista
pakonomaisen ja itsetarkoituksellisen materian ja varallisuuden
haalimisen tarpeesta, ja työ ei pelkisty vain toimeentulon
hankkimiseksi. Lisäksi työtä ja vapaa-ajalla tehtäviä asioita erottaa
usein vain konteksti ja se, maksetaanko siitä palkkaa.
Yleismaailmallisin mahdollinen työn määritelmä, joka pätee niin
liituraitapukuisiin johdannaismeklareihin kuin metsästäjä-keräilijöihin,
onkin Suzmanin mukaan energian tarkoituksellinen käyttö tiettyyn
tehtävään jonkin tavoitteen saavuttamiseksi.
Kirjan aikajänne
on tosiaan hurja, kivikautisesta Acheulin kulttuurista (1,5 miljoonaa –
200 000 vuotta sitten) nykypäivään, mutta Suzman on pakannut sen oikein
sujuvaksi paketiksi, jossa työtä ei tarkastella ainoastaan ravinnon ja
eloonjäämisen kannalta, vaan selvitetään taloudellisen merkityksen
ohella myös työn tekemisen psyykkisiä ja hengellisiäkin merkityksiä. Toisin kuin luulisi, psyykkiset ja hengelliset merkitykset eivät ole mitään nykyajan luksusta, vaan heti tietyn kognitiivisen
evoluutiokynnyksen ylityttyä ihmisen toimintaan tuli mukaan taide,
uskonto, itsetajunta, tavoitehakuisuus, eli uudenlaisia energian käytön
tapoja ja uutta toimintaa. Todella mielenkiintoiseksi näin nykypäivän
näkökulmasta teksti muuttuu, kun edetään teollistuneeseen aikaan ja
lukija pääsee seuraamaan vaurauden kasaantumista taloudellisen pyramidin
huipulle: työstä tulee keino saada rahaa ja ostaa tavaraa, mikä johtaa siihen
tuotannon ja kulutuksen silmukkaan, johon nykyinen talouselämämme
paljolti perustuu. Suzman esittelee myös Émile Durkheimin tutkiman
paradoksin: Ranskan teollistumisesta johtuva vaurastuminen johti,
paradoksaalista kyllä, sosiaalisen stressin voimistumiseen ja
itsemurhien lisääntymiseen, ja se tuotti sosiaalisia ongelmia ja
anomiaa, sosiaalisen identiteetin pirstaloitumista.
Kirjan tiedot
James Suzman: Työn historia. Mihin käytämme aikamme? Suomentanut Ilkka Rekiaro. SKS 2022, 339 sivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti